Alphen aan den Rijn ziet lokale verkopen wél stijgen

Alphen aan den Rijn ziet lokale verkopen wél stijgen

09 maart 2022 |

Uit een recent groot onderzoek blijkt dat Alphen aan den Rijn een van de weinige gemeenten is waar de consument bij de lokale winkeliers tussen 2016 en 2021 meer uitgaf dan in de periode ervoor. Dat is goed nieuws voor Alphen, want de landelijke trend is niet gunstig: verkopen in de lokale winkelcentra vertonen vrijwel overal een dalende lijn. Ook met online verkopen via de lokale webshops springt Alphen eruit: liefst twee keer meer dan het landelijke gemiddelde.

Deze resulten komen uit het Factsheet Koopstromenonderzoek 2021 tot nu toe, uitgevoerd door I&O research.

De trend lokaal kopen zet landelijk niet door. Op basis van de koopkrachtbinding en -toestroom naar fysieke winkellocaties tussen 2016 en 2021 blijkt dat consumenten niet meer lokaal zijn gaan kopen. Daarentegen blijkt dat in Delft en Alphen aan den Rijn het lokale aanbod bijvoorbeeld méér bestedingen van eigen inwoners weet aan te trekken, zo wordt duidelijk uit het onderzoek.

Bovendien zijn, volgens het koopstromenonderzoek, online bestedingen bij webshops van een lokale winkel in Alphen aan den Rijn in omvang 2 keer zo groot dan het landelijk gemiddelde. Dit is goed nieuws voor ondernemers die in de afgelopen periode hebben geïnvesteerd in hun online verkoopkanaal door het investeren in een webshop.

Alphense ondernemers zijn de afgelopen periode heel creatief gebleken. Zo zijn er diverse ondernemers die gebruik maken van de kracht van de sociale media bij het aanprijzen van hun waar, door bijvoorbeeld wekelijkse online modeshows te geven. Hiermee is een nieuw, blijvend en lucratief verkoopkanaal aangeboord.

In de afgelopen paar jaar heeft Alphen Marketing extra aandacht gehad voor het lokaal kopen. Sprekende voorbeelden zijn de campagne “Lekker Lokaal”, de totstandkoming van het platform “WarenhuisAlphen.nl en de bijdrage aan het corona informatiepunt voor ondernemend Alphen in samenwerking met de EDBA en de VOA.